Zalecenia dla nadawców masowych
Poniższe zalecenia dla nadawców masowych mają na celu wspieranie strategii e-mail marketingowych. Przestrzeganie tych wytycznych zwiększa skuteczność kampanii oraz minimalizuje ryzyko typowych problemów, takich jak wysyłanie niechcianych wiadomości czy naruszenie zasad antyspamowych. Dzięki temu znacząco wzrasta szansa na skuteczne dostarczenie treści do odbiorców.
Zalecenia związane z bazą Użytkowników, treścią oraz kategoryzacją wiadomości
- Wiadomości należące do tej samej kategorii, powinny posiadać w nagłówku Od/From dedykowany adres e-mail, np. dla ofert: oferty@twoja.domena, dla powiadomień: info@twoja.domena, dla newsletterów: newsletter@twoja.domena itp.
- Każda wiadomość powinna być charakterystyczna dla danej kategorii; niezalecane jest łączenie ze sobą treści o różnej tematyce, np. reklamowej z powiadomieniami o zakończonej transakcji.
- W celu utrzymania jasnej identyfikacji nadawcy, każda wiadomość wysyłana w imieniu innego podmiotu powinna zawierać adresy e-mail Od/From oraz kopertowy pochodzący z domeny odpowiadającej danemu podmiotowi.
- Adresy e-mail w nagłówkach Od/From, tytuł, jak również treść wiadomości nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności sprawiać wrażenia neutralnych, niestanowiących wiadomości handlowych. W tym celu oznaczenie nadawcy wiadomości:
- powinno być jednolite dla każdej wysyłki,
- nie powinno ulegać częstym zmianom,
- nie powinno wykorzystywać personalizacji nadawcy w stosunku do odbiorcy.
- Niewskazane jest wysyłanie wiadomości z adresów przypisanych do konkretnego pracownika lub zawierających unikalne identyfikatory.
- Wymagane jest stosowanie mechanizmu podwójnego potwierdzenia (double opt-in) dla adresów e-mail subskrybentów.
- Zalecane jest regularna weryfikacja listy mailingowej i usuwanie nieaktywnych odbiorców. To pozwoli poprawić dostarczalność wiadomości i zwiększyć zaangażowanie.
- Każda przesłana wiadomość powinna dawać wyraźną możliwość skutecznego wypisania się z listy dystrybucyjnej.
- Temat wiadomości powinien odpowiadać jej treści i nie wprowadzać w błąd.
- Niezalecane jest prowadzenie kampanii testowych na dużą skalę, ponieważ może to negatywnie wpływać na reputację antyspamową Twojej domeny.
- Informacje o nadawcy powinny być zrozumiałe i widoczne oraz zawierać jego adres email, adres strony internetowej, link do formularza kontaktowego lub dane komunikatora. Umożliwi to szybki kontakt z nadawcą
- Nie używaj kodu HTML ani CSS do ukrywania treści w wiadomościach.
- Dbaj o to, aby Twoje wiadomości były dostosowane do różnych rozmiarów ekranów, zapewniając czytelność i atrakcyjność niezależnie od urządzenia.
- Więcej na https://pomoc.o2.pl/dobre-praktyki-email-marketingu
Zalecenia techniczne
- Aby zapewnić bezpieczeństwo przesyłanych danych, korzystaj zawsze z szyfrowanego połączenia TLS.
- Wymagane jest umieszczanie w każdej przesyłanej wiadomości nagłówka "List-Unsubscribe" z aktywną metodą wypisania (uwaga: nie zastępuje to linku do wypisania się w treści wiadomości).
- Wiadomości powinny posiadać nagłówek: "Precedence: bulk".
- Każda wiadomość powinna być podpisana przy pomocy DKIM.
- Każda wiadomość powinna zawierać prawidłowo wypełniony adres e-mail (Od/From) oraz niepusty adres kopertowy.
- Dla domeny występującej w adresie e-mail (Od/From) oraz w adresie kopertowym powinien być opublikowany rekord SPF oraz DMARC.
- Domena występująca w adresie e-mail (Od/From) oraz w adresie kopertowym powinna zawierać prawidłowo skonfigurowany revDNS.
- Upewnij się, że adres e-mail (Od/From) jest zgodny z adresem kopertowym i z domeną Twojej organizacji.
- Wymagana jest wysyłka z adresów IP zgodnych z rekordem SPF Twojej domeny.
- Do każdej wiadomości dołączaj prawidłowe pole nagłówka Message-ID, ułatwi to zarządzanie korespondencją oraz śledzenie jej przebiegu.
- Polecenia EHLO oraz HELO rozpoczynające transmisję SMTP powinny zawierać zgodne z RFC parametry.
- Wysyłka powinna być realizowana ze stałego zestawu adresów IP, niewskazane jest stosowanie adresów dynamicznych.
- Zaczynając masowe wysyłki staraj się stopniowo zwiększać liczbę wysyłanych wiadomości.
- Połączenie do serwerów MX powinno być realizowane w oparciu o standard mta-sts.